Onderstaand leggen we de belangrijkste termen uit die in een rapportage over de resultaten van de digitale nieuwsbrief gebruikt worden:
Opened: het percentage van de abonnees dat de nieuwsbrief openden (opens). Met daarachter het aantal unieke abonnees en het totale aantal keren dat de nieuwsbrief werd geopend (sommige abonnees openen een nieuwsbrief meerdere keren; bijvoorbeeld de eerste keer om vluchtig te bekijken, de tweede keer om verder te lezen).
Not Opened: het aantal abonnees dat de nieuwsbrief niet opende.
Clicked a link: het percentage van de abonnees dat op een link in de nieuwsbrief klikte (clicks). Met daarnaast het totale aantal unieke clicks. Als een abonnee meerdere keren op een link klikt wordt het slechts 1x meegeteld. Op deze manier krijg je een objectiever beeld van de werking van de nieuwsbrief.
Unsubscribed: het percentage van de abonnees dat zich uitschreef na ontvangst van de nieuwsbrief. Gevolgd door het aantal uitschrijvers.
Bounced: het percentage e-mailadressen dat niet (meer) geldig is. Met ernaast het aantal adressen.
Marked as spam: het percentage van de abonnees dat de nieuwsbrief als spam markeerde. Gevolgd door het aantal abonnees.
Uitschrijvers, niet-geldige adressen en spam-melders worden automatisch verwijderd uit de verzendlijst.
Verder bevat de rapportage informatie (hier niet zichtbaar) over de linkjes die abonnees hebben aangeklikt, het totale aantal clicks en de tijd waarop dat gebeurde.
Veel van deze data kunnen we ook in csv-format leveren (door komma’s gescheiden gegevens) om desgewenst in andere systemen te kunnen importeren.
Bovenstaande rapportage is afkomstig van een retail nieuwsbrief met een bestand van bijna 9.000 abonnees. In Nederland is de gemiddelde score voor de retailsector 24% open en 4% click (dus van de 100 abonnees openen 24 de nieuwsbrief en klikken er 4 door naar de webshop/website).
MailMaster haalt voor klanten in de retailsector na optimalisering van nieuwsbrief en adresbestand gemiddeld respectievelijk 30 tot 50% en 6 tot 12%. Dit was al het geval in 2019, dus voor de coronacrisis. Door de gevolgen van de coronacrisis zijn deze cijfers in het algemeen, dus inclusief het Nederlandse gemiddelde, gestegen.
MailMaster is de e-mailmarketing service van Liscom Advertising; sinds 1998 actief in B2B- en B2C- communicatie en gespecialiseerd in het midden- en kleinbedrijf (retail).
In 2009 startten we met online marketing. We maken en versturen digitale nieuwsbrieven, bouwen en onderhouden websites en webshops.